Select Page

Mail programma instellen / aanpassen

Voor zowel de “beginneling” als de gevorderde geven wij hieronder aan wat je moet aanpassen in je mailprogramma op je PC, tablet of telefoon.

Lees eerst even de algemene instellingen en uitleg van de verschillende mail protocollen en kijk dan of je e-mailprogramma erbij staat.

 

Algemene instellingen mail programma

Hieronder de instellingen voor je mailprogramma. Indien je dit niets zegt, ga dan naar het gedeelte waarin je mailprogramma wordt beschreven.

Email protocol: IMAP (voorkeur) of POP3
Inkomende mailserver: smartnew.picusnet.nl
Poortnummer: 993
Versleutelde verbinding: SSL

Uitgaande mailserver: smartnew.picusnet.nl
Poortnummer: 465
Versleutelde verbinding: SSL

Voor beide mailservers dien je je aan te melden met je emailadres en je wachtwoord.

Uitleg mail protocollen (IMAP, POP3 of Exchange)

Een mailprogramma heeft een uitgaande (verzenden) mailserver en inkomende (ontvangen) mailserver nodig. In je mailprogramma op je computer, tablet of telefoon staat deze nu voor beiden ingesteld op smart.picusnet.nl.
Dit moet worden aangepast naar smartnew.picuset.nl, dus inderdaad, alleen het stukje ‘new’ moet er tussen komen.

Stel dat je voor het eerst je mail instelt (email account) dan dien je aan te geven wat voor soort mail het betreft.
Je hebt namelijk het POP3 en IMAP protocol. Bij IMAP wordt je mail op de mailserver bewaard en verwijder je daar een bericht, dan wordt dit bericht ook verwijderd op al je apparaten waarop je je mail leest. Verwijder je een bericht op je telefoon dan wordt het ook overal verwijderd!
Maar dit geldt niet alleen voor verwijderen, ook aanmaken en lezen van een email bericht wordt op al je apparaten doorgevoerd!

Dat is dus het grote verschil met POP3. Verwijder je een bericht op je desktop dan blijft het bericht (mits al binnen gehaald op bv je telefoon) gewoon bestaan op je telefoon. En als je een bericht leest op de desktop, dan blijft het gewoon als ongelezen staan op je telefoon. Daarnaast zijn er bij POP3 nog een aantal instellingen per apparaat vereist die het moeilijk kunnen maken bij het beheer van je email.

Vandaar dat we IMAP adviseren als email protocol. Overal dezelfde e-mail berichten, gelezen of niet, verwijderd of niet, aangemaakt of niet.

Ook zijn er nog een paar e-mail accounts ingesteld als Microsoft Exchange op onze oude mailserver maar dit kan met de nieuwe mailserver niet meer! Dit moet dus omgezet worden naar IMAP! Helaas zijn de gebruikte licenties die we hiervoor moeten aanschaffen, te duur geworden… 

 

Outlook 2016 en nieuwer / Outlook 365

Start Outlook op en kies linksboven “Bestand”

Kies je juiste account.
Let op! Dit moet dus een IMAP account zijn!
Is dit niet het geval dan die je een nieuw IMAP account aan te maken (Account toevoegen, e-mailadres invullen, geavanceerde opties,  account handmatig instellen, verbinding maken en dan kiezen voor IMAP, kijk dan hieronder verder voor de instellingen) 

Klik op Accountinstellingen en dan op Serverinstellingen.

Klik op Inkomende e-mail en pas je gegevens aan.

Server: smartnew.picusnet.nl
Poort: 993
Versleutelingsmethode: SSL/TLS

 

Klik op Uitgaande e-mail en pas je gegevens aan.

Server: smartnew.picusnet.nl
Poort: 465 (geen 587!)
Versleutelingsmethode: SSL/TLS

Let op! Het kan zijn dat als je SSL/TLS kiest, het poortnummer weer naar 25 gaat, deze dan weer aanpassen naar 465.

Klik op “Volgende” en je account wordt, als alles goed ingevuld is, aangemaakt.

 

Nadat je alles hebt aangepast krijg je een bericht dat je account is bijgewerkt.

Outlook 2010

Start Outlook op en kies linksboven “Bestand”.
Klik dan op “Info” en kies je juiste account.
Let op! Dit moet dus een IMAP account zijn!
Is dit niet het geval dan die je een nieuw IMAP account aan te maken (Account toevoegen, Server instellingen handmatig configureren, internet e-mail,  dan al je gegevens intypen en kies bij type account voor IMAP, kijk hieronder voor de instellingen)

Klik op Accountinstellingen en nog een keer op Accountinstellingen.

Kies het juiste account en klik op Wijzigen

 

Vul bij zowel server voor inkomende e-mail als bij server voor uitgaande e-mail smartnew.picusnet.nl in

Klik dan op de knop “Meer instellingen…”

Klik dan alleen op de tabbladen “Server voor uitgaande e-mail” en “Geavanceerd” om gegevens aan te passen
Op tabblad “Server voor uitgaande e-mail” aanvinken dat de server verificatie vereist met dezelfde instellingen als die voor inkomende e-mail.

Op tabblad “Geavanceerd” bij inkomende e-mail 993 invullen en type versleutelde verbinding SSL.
Bij uitgaande e-mail 465 invullen en type versleutelde verbinding SSL. 

 

Let op! Het kan zijn dat als je SSL, het poortnummer weer naar 25 gaat, deze dan weer aanpassen naar 465.

 

Nadat je alles hebt aangepast klik je op OK en dan op “Volgende >”. Je krijgt dan een check van de inkomende en uitgaande mail. Klik dan op “Sluiten”

Als alles goed is gegaan krijg je een scherm dat de procedure voltooid is.

Klik dan op “Voltooien”

 

Outlook 2003

aanvinken

Start Outlook op en kies  “Extra” in het menu.
Klik dan op “E-mailaccounts…”. Zie je deze keuze niet, zorg dan dat links bv Postvak IN geselecteerd is!
Klik dan op “Bestaande e-mailaccouts weergeven of wijzigen” en klik op “Volgende >”.

Kies het juiste account en klik op “Wijzigen…”

 

Vul bij zowel server voor inkomende e-mail als bij server voor uitgaande e-mail smartnew.picusnet.nl in

Klik dan op de knop “Meer instellingen…”

Klik dan alleen op de tabbladen “Server voor uitgaande e-mail” en “Geavanceerd” om gegevens aan te passen
Op tabblad “Server voor uitgaande e-mail” aanvinken dat de server verificatie vereist met dezelfde instellingen als die voor inkomende e-mail.
Op tabblad “Geavanceerd” bij inkomende e-mail 993 invullen en gecodeerde verbinding SSL aanvinken.
Bij uitgaande e-mail 465 invullen en gecodeerde verbinding SSL aanvinken.

 

Klik dan op “OK” waardoor dit venster sluit en klik dan op “Volgende >”.

 

Als alles goed is gegaan krijg je een scherm dat de procedure voltooid is. Klik dan op “Voltooien”